Impressió de raig de tinta de pigments damunt paper de foto Harman Baryta damunt alumini Dibond (presa de les fotografies: negatiu BN 35 mm 400 ASA). Fotografia de format horitzontal que immortalitza una escena de matances durant el procés de fermar.
Un grup de dones apareixen dretes al voltant de la taula damunt la qual descansen els embotits acabats de fer. L’obra pertany a la sèrie Matances, a partir de la qual Bonet retrata tot el desenvolupament de la jornada, des del sacrifici de l’animal fins que s’acaba l’elaboració d’embotits. En total, més d’un centenar de fotografies en blanc i negre amb un clar domini de la llum.
Sense negar una relació òbvia amb el documentalisme etnogràfic, l’atenció que Joan Ramon Bonet dedica al tema pretén anar més enllà… El caire artístic i/o expressiu de les seves fotografies és determinat pel punt de vista proper als fets, ben enmig del drama i de la festa. Tot això transmet un fort caràcter compromès amb la història local, assabentat que la modernitat engoleix el que no és considerat digne de continuar vigent.
D’aquesta manera, a través del seu art Bonet manté en vida allò que el temps vol aniquilar: un costum molt arrelat a Mallorca de pervivència generacional íntimament lligada al patrimoni gastronòmic de l’illa (Frontera, 2008, s/p). El contrast temàtic de les seves obres moltes vegades troba el germen en la seva Mallorca natal, a la Mediterrània (sense caure en la reiteració del tòpic de reclam turístic). Si bé la sèrie Patis de Palma ens mostra el tarannà harmònic i bucòlic dels grans casals de Ciutat, la sèrie
Matances ofereix una visió d’arrel, tètrica i bruta, amb la qual havia de conviure el senyoriu mallorquí (Frontera, 2008, 184).
La foto retrata una escena quotidiana, la tallada de cabells, en un espai particular: l’Hospital General de Palma. La mirada del fotògraf és la del fotoperiodista, perquè no ha intervingut en la realització de l’escena —la foto és una instantània—, per l’interès per mostrar el lloc, el context en el qual es produeix l’escena, la informació que aporta sobre els protagonistes i la reproducció en blanc i negre. La mirada de l’artista ha decidit la composició, la llum i el contrast.
Les obres que ens mostren tant la degradació de Son Banya com l’espai desolat de l’hospital de nit pretenen ser un cop moral a la consciència dels espectadors. Són instantànies que fan notar a l’espectador la proximitat d’una marginació normalment tapada a Mallorca (Riera, 2008, 182).
L’obra fotogràfica de Joan Ramon Bonet profunditza en la presentació de la quotidianitat, els estats marginals, la natura, la ciutat, com es recull a les sèries «Marginats» (1987), «Matances» (1991) o «Patis de Palma» (2006). El contrast temàtic de les seves obres, moltes vegades, troba el germen en la seva Mallorca natal, a la Mediterrània (sense caure en la reiteració del tòpic de reclam turístic). Si bé la sèrie «Patis de Palma» ens mostra el tarannà harmònic i bucòlic dels grans casals de Ciutat, la sèrie «Matances» ofereix una visió d’arrel, tètrica i bruta, amb la qual havia de conviure el senyoriu mallorquí (Frontera, 2008a, 184).
Ha exposat, entre d’altres, al Casal Solleric (Palma, 1981, 1987 i 2008), Centre de Cultura «Sa Nostra» (Palma, 1989), Centre de Cultura Contemporània (València, 2010) i Centro Conde Duque (Madrid, 2013). El 2007 rebé la Medalla d’Honor del Parlament de Catalunya per la seva contribució a la cultura catalana.
La trilogia fotogràfica ofereix una vista d’un carrer de Son Banya. Les tres fotos tenen el punt de fuga lateral, però presenten moments diferents, els quals s’evidencien mitjançant dos recursos: cada una de les fotos presenta diferent camp visual, amb més o menys zoom; cada una és una instantània on es veuen escenes diferents, amb persones o sense.
Les obres que ens mostren tant la degradació de Son Banya com l’espai desolat de l’hospital de nit pretenen ser un cop moral a la consciència dels espectadors. Són instantànies que fan notar a l’espectador la proximitat d’una marginació normalment tapada a Mallorca (Riera, 2008, 182).
L’obra fotogràfica de Joan Ramon Bonet profunditza en la presentació de la quotidianitat, els estats marginals, la natura, la ciutat, com es recull a les sèries «Marginats» (1987), «Matances» (1991) o «Patis de Palma» (2006). El contrast temàtic de les seves obres, moltes vegades, troba el germen en la seva Mallorca natal, a la Mediterrània (sense caure en la reiteració del tòpic de reclam turístic). Si bé la sèrie «Patis de Palma» ens mostra el tarannà harmònic i bucòlic dels grans casals de Ciutat, la sèrie «Matances» ofereix una visió d’arrel, tètrica i bruta, amb la qual havia de conviure el senyoriu mallorquí (Frontera, 2008a, 184).
Ha exposat, entre d’altres, al Casal Solleric (Palma, 1981, 1987 i 2008), Centre de Cultura «Sa Nostra» (Palma, 1989), Centre de Cultura Contemporània (València, 2010) i Centro Conde Duque (Madrid, 2013). El 2007 rebé la Medalla d’Honor del Parlament de Catalunya per la seva contribució a la cultura catalana.