Horacio Sapere

Buenos Aires, Argentina, 1951

Passió

1996
Ferro, fotogravat i plom
Instal·lació
85 x 43 x 37 cm

Cadira dedicada a l’escriptor Blai Bonet. La peça ja fou exposada a la UIB l’any 1997 com a part del projecte Poet’s Room, en què l’artista participà en el marc de la iniciativa Artistes a la UIB. Aquesta cadira formava part del grup de cadires (dedicades a Robert Graves, Juan Gelman, etc.) que, juntament amb dibuixos i una videoprojecció, formava la mostra.

Passió fou exposada per primera vegada a la galeria BMB d’Amsterdam (1996). Com a continuació d’aquest projecte, creà Teorema (2009), amb quatre cadires dedicades a Ramon Llull, amb què treballava quatre conceptes abstractes: substància, utopia, poesia i univers. Amb Passió, Sapere combina l’art poètic amb l’art plàstic i la creativitat a través d’un llenguatge multidisciplinari, capaç d’integrar passat literari amb art de rabiosa contemporaneïtat, i que traspassa l’essència del personatge a un objecte d’ús quotidià i l’eleva a obra d’art.

L’artista donà l’obra a la UIB el 2017.

SABER MÉS

Horacio Sapere, pintor i escultor, es formà a l’Escola de Belles Arts de Buenos Aires i a l’Acadèmia Panamericana d’Art (1969-1973). El 1975 arribà a Mallorca, on entrà en contacte amb els artistes de la Nova Plàstica, i va concentrar la seva obra en tres accions: la investigació plàstica, els happenings i la poesia visual. Les primeres expressions pictòriques li permeteren exterioritzar tota una simbologia natal com són les figures precolombines, imatges maies i asteques, unes icones que no l’abandonaran mai del tot.

Els primers anys de la dècada dels vuitanta dotarà les obres d’un sentiment divers, passant d’obres zen a altres neoexpressionistes de contingut bigarrat i expressió molt violenta (Hubert et al., 2006, 237), que demostren una complexitat evident en la temàtica amb abundància de representacions objectuals i referències a la quotidianitat (Sapere, 1991, 101).

Artista plenament en actiu, té una trajectòria pictòrica molt dilatada, en la qual ha fet exposicions rellevants importants en diferents països: Alemanya, Àustria, Canadà, etc. (Corominas; Cardellà, 2003, 12).

La seva primera exposició individual fou a la Galeria Ariel de Palma el 1975.

El 1985 participà en la Biennal de Pintura Jove de Barcelona, així mateix ha tingut una presència constant en fires com ARCO (1986, 1988), la FIAC a París (1988) i Art (1986 i 1989) a Basilea, (Moragues, 1999, 93).

IMPRIMIR
ENVIAR
Send this to a friend